Optymalizacja i pozycjonowanie, Porady

Co to jest współczynnik odrzuceń i jak jest obliczany?

Co to jest współczynnik odrzuceń i jak jest obliczanyPewnie większość z was korzysta z analityki internetowej Google Analytics. Jak możecie zauważyć w swoich statystykach, jest tam wyświetlany współczynnik odrzuceń.

Co to jest współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń jest bardzo ważnym (a przynajmniej powinien być) wskaźnikiem dla każdego blogera i w ogóle każdej osoby, która prowadzi własną stronę internetową. Ten wskaźnik mówi nam, jaki procent użytkowników po odwiedzeniu twojej strony, ogląda tylko jedną stronę i opuszcza bloga. Na współczynnik odrzuceń może składać się kilka różnych przyczyn:

- Osoba, która odwiedziła twoją stronę, kliknęła przycisk wstecz w swojej przeglądarce
- Użytkownik zamknął przeglądarkę
- Użytkownik kliknął w jedną z reklam na twoim blogu
- Użytkownik kliknął w jeden z zewnętrznych linków na twoim blogu
- Użytkownik używa pola wyszukiwania w swojej przeglądarce.

Wszystkie powyższe czynności, które miały miejsce zaraz po odwiedzeniu strony i przed kliknięciem do następnej strony, będą zaliczane jako odrzucenie.

Jak obliczany jest współczynnik odrzuceń?

współczynnik odrzuceń = odwiedziny tylko jednej strony / całkowita liczba odsłon

Na przykład, jeśli w danym miesiąc liczba odsłon twojego bloga wynosiła 60. 000, z czego 40.000 było wizytą tylko jednej strony, współczynnik odrzuceń dla tego miesiąca będzie 40.000 podzielone przez 60.000, co równa się 0,66 (lub 66%).

Jak się pewnie domyślacie, niższy współczynnik odrzuceń na swoim blogu, tym lepiej, bo to oznacza, że twoi czytelnicy są coraz bardziej zaangażowani i chętnie odwiedzają inne podstrony.

Niestety dla Google nie ma znaczenia długość wizyty. Moim zdaniem każda wizyta, gdzie ktoś odwiedza tylko jedną stronę i pozostaje na niej dłużej niż 30 sekund, nie powinna być traktowana jako odrzucenie.

Na tym blogu ilość odrzuceń to prawie 60%. A jaki jest u was?

 

Brak podobnych wpisów.

7 Komentarzy

  1. AdultBiznes

    U mnie zależy od strony, tematyki, tego co strona robi. przykładowo inaczej mam na blogu gdzie na ogół dochodzi do nastepnej akcji i bounce rate jest stosunkowo niski bo gdzieś 30-40%, a zupełnie inaczej mam na stronach przekierowujących ruch na paysajty – tam siłą rzeczy zalezy mi na jaknajszybszym wypchnięciu usera na docelowa lokalizację – a tym samym bounce rate tam spokojnie dochodzi nawet do 80% :D No ale jak pisałem – tam to akurat jest pożądane ;)

  2. Jan

    Współczynnik odrzuceń zależy też od wielu innych rzeczy. Jeśli na blogu na stronie głównej masz kilka artykułów wyświetlanych w całości czytelnik może przeczytać większą liczbę artykułów, nie przechodząc na inne podstrony. A wiadomo, że są blogi, które mają nawet kilkanaście tekstów na stronie głównej.
    Jeszcze inny przykład: czytelnicy za pierwszym strzałem znajdują w twoim blogu to, czego szukali. W takim razie dojdzie do kuriozalnej sytuacji – będziesz mieć wdzięcznych czytelników i wysoki współczynnik odrzuceń.
    Podejrzewam też, że strony, na których są teksty trudne (specjalistyczne zwłaszcza), są szybko odrzucane.
    Wniosek? Każdą statystykę trzeba umieć czytać.

  3. Nie wspomniałeś o kluczowej sprawie, użytkownik wchodząc na podstronę może znaleźć wszelkie informacje jakich poszukiwał i dlatego nie ma potrzeby uzupełniania informacji tj. przechodzenia do kolejnej strony. Tak jest na przykład we wpisach, które są długie i kompletnie wyczerpują temat. U mnie na blogu takich wpisów jest bardzo dużo, w związku z czym współczynnik odrzuceń jest w granicach 70% ale tym się kompletnie nie przejmuję. Gdybym zmienił kod śledzenia na ten alternatywny, wyszłoby zapewne że treści angażują użytkowników o wiele bardziej aniżeli teraz to jest widoczne w statystykach. Twój artykuł przydałoby się rozszerzyć o inne czynniki, które wpływają na zadowolenie userów, kierowanie się samym współczynnikiem odrzuceń to niezbyt dobry pomysł. Pamiętajmy że GA jest ułomne pod tym kątem, nie potrafi poprawnie śledzić tego parametru, należałoby umieścić alternatywny kod śledzenia by to naprawić.

  4. Ja nadal nie potrafię rozgryźć tego narzędzia, raz się za nie zabrałam i stanęłam w miejscu, choć nie powiem, na pewno byłoby ono pomocne w blogowaniu. O współczynniku odrzuceń czytałam jakiś czas temu i wiem tylko tyle, że powinien być jak najmniejszy :) W czymś jednak trzeba być laikiem…

  5. To jest dosyć smutne, bo jednym z czynników wysokiej pozycji w Google jest współczynnik odrzuceń.

  6. Dziękuję za informacje na temat współczynnika odrzuceń bo dokładnie nie wiedziałem co to jest i z czym się to je.
    U mnie jest zdecydowanie niższy ale jak analizuje źródła odwiedzin to z niektórych stron mam współczynnik na poziomie 0,00% a z innych niestety 100%.
    Niedawno zacząłem pisać bloga i jestem przekonany, że im więcej dodam ciekawych treści tym mniejszy będzie współczynnik odrzuceń.

  7. Jak ktoś się pozycjonuje na złe hasła, to również ma duży współczynnik odrzuceń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>