Wasze pytania

Blog i strona firmowa – od czego zacząć?

Blog i strona firmowaPytanie od czytelniczki Kasi:

Cześć:)
Ostatnio zaczęłam czytać Twojego bloga i muszę przyznać, że poziom wiedzy o blogach jaki reprezentujesz jest naprawdę wysoki. Sama przymierzam się do założenia swojego bloga i bardzo chętnie korzystam z Twoich rad przygotowując się do tego. Uważam też, że powinieneś napisać książkę w której było by kompendium wiedzy.
Ale dość słodzenia. Kupiłam twojego ebooka jak zarabiać na blogu – treść świetna (…)
Mam pytanie i prośbę o radę – chce założyć bloga w tematyce ślubnej, inspiracjach etc. Mam określony target, blog ma być fundamentem firmy wedding plannerskiej. Stwierdziłam, że zacznę od bloga ponieważ to mniejsza inwestycja finansowa przynajmniej na początku, a da się trochę wybadać rynek. Moje pytanie – czy wybrać wordpressa? Czy zaczynać od kupowania domeny? Czy na początek wystarczy adres mailowy i WP? Czy jeśli myślę o tym poważniej powinnam się też poważniej do tego zabrać od początku?
Pozdrawiam,
Katarzyna

Na początku pragnę podziękować za miłe słowa.

Blog jako fundament firmy

Jak sama napisałaś ma on być fundamentem jakiejś firmy. Dlatego radziłbym na samym początku skupić się na stronie firmowej gdzie przedstawiłabyś całą swoją ofertę. Strona firmowa nie będzie Cię wcale więcej kosztować niż blog. Blog miałby tu jedynie za zadanie utwierdzić klienta w przekonaniu, że firma jaką wybiera, zna się na swojej pracy.

Dlaczego sam blog bez strony firmowej to zły pomysł?

Przyczyna jest prosta. Ty będziesz pisać na dany temat, a potencjalni klienci będą szukać takich usług u twojej przyszłej konkurencji. Krótko mówiąc, będziesz napędzała klientów innym firmom.

Od czego zacząć?

1. Na początku musisz wykupić domenę. Jeżeli chcesz budować swoją markę, która byłaby w przyszłości rozpoznawalna, musisz dobrze zastanowić się nad nazwą firmy i taką też domenę wybrać. To co ja Ci mogę doradzić w tej kwestii:
- Postaw na coś krótkiego, łatwego do zapamiętania
- domena koniecznie z końcówką (.pl). Jeżeli klient zapamięta tylko nazwę twojej firmy, wpiszę w pasek adresu nazwafirmy.pl. Dlatego końcówka domeny jest tak ważna, ponieważ ludzie jeżeli nie znają dokładnie adresu zawsze wpiszą(.pl). Ale też dlatego, że w przyszłości konkurencja może wykupić taką domenę i cały przypadkowy ruch przenieś do siebie.
O domenach również przeczytasz: Jaką domenę wybrać

2. Wybór serwera. Twoja strona i blog musi być gdzieś hostowana. Szerzej przeczytasz o tym: Jaki serwer wybrać

3. Wybór szablonu pod stronę firmową. Stronę firmową można spokojnie zrobić w oparciu o sam HTML i CSS. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ:

- w łatwy sposób można dostosować wygląd
- wybrany szablon można później zakodować dla wybranego systemu zarządzania treścią. Np. WordPress
- po zakodowaniu blog i strona firmowa będą wyglądać podobnie. Co jest bardzo ważne.

Ale równie dobrze (jeżeli się na tym nie znasz) możesz poszukać jakiegoś gotowego szablonu np. pod WP i na nim stworzyć stronę firmową oraz blog.

4. Elementy graficzne. Logo firmy i cała oprawa graficzna to bardzo ważny element wizualny twojej przyszłej firmy. I tu radziłbym, jeżeli nie masz o grafice żadnego pojęcia, zlecić wykonanie tego jakiejś osobie. Tanich grafików możesz z łatwością znaleźć na forach tematycznych, umieszczając ogłoszenie.

5. W chwili gdy masz już swoją stronę firmową, czas na blog. Nie będę oryginalny i polecę Ci WordPressa, jako że jest najbardziej funkcjonalny i prosty w obsłudze.

Bloga polecam zrobić na subdomenie czyli np. www.blog.nazwafirmy.pl. Przyszli klienci z łatwością zapamiętają adres bloga, a i w kwestii pozycjonowania nie pozostanie to bez wpływu na wyniki wyszukiwania.

I kilka rad na koniec

- Nie śpiesz się! Jeżeli myślisz o tym poważnie to najpierw sobie wszystko przygotuj i dopiero “wystartuj”.
- W między czasie gdy będziesz szukać odpowiedniego szablonu lub projektować wygląd twojej przyszłej strony i bloga, możesz już pisać teksty na bloga.
- Już teraz zacznij czytać o pozycjonowaniu i optymalizacji – polecam e-book “Jak być pierwszym w Google”
- Bez dobrej promocji, o której również przeczytasz w polecanym e-booku, może być trudno zdobyć jakiegokolwiek klienta.
- Przyglądaj się konkurencji. Zobacz gdzie linki do ich stron są umieszczone, jak wygląda ich marketing.

Życzę powodzenia.

 

5 Komentarzy

  1. Zastanawiam się odnośnie pozycji nr 3 o szablonach. Od jakiegoś czasu interesuje się blogowaniem i zastanawia mnie czy w ogóle jest sens umieszczania strony, bloga na darmowym szablonie. Już pomijam fakt że często w stopce są pozaszywane linki do nie wiadomo czego i tak dalej. W każdym razie dzięki za wpis w dzisiejszych czasach blogowaniem budujemy własną markę :) Pozdrawiam serdecznie.

  2. Darmowy szablon, na pewno dobry sposób na rozpoczęcie swojej działalności, jeżeli cały projekt rozrasta się pomyślałbym, nad czymś unikalnym. Post przydatny Dzięki !

  3. Bardzo przejrzysty artykuł – z pewnością będę wracał.
    Dla osoby, która nie wie od czego zacząć – zamiast płacić za coś unikalnego, lepiej na samym początku wykorzystać szablon. Jak działalność / firma się rozkręci, można pomyśleć o czymś bardziej profesjonalnym, co będzie unikatowym znakiem rozpoznawczym.

  4. Jak ja pamiętam swoje początki blogowania i naukę wordpressa, to też chciałem od razu ruszyć z “wysokich lotów” – znaleźć piękny szablon. Nawet kupiłem jeden (ostatecznie cena około 150 złotych to nie aż tak dużo). I na tym się skończyło – co z tego, że szablon piękny, jak nie umiałem go skonfigurować. Trzeba było zacząć od tych darmowych, najprostszych, potem, jak już przyszło doświadczenie (i jakaś tam wiedza z php) wróciłem do mojego szablonu. Do dziś stoi on na moim najważniejszym blogu, na pozostałych korzystam z szablonów płatnych i darmowych (wbrew pozorom niektóre darmowe można bardzo ładnie skomponować).

  5. Blog dla firmy jest dobrym rozwiązaniem, ale tylko wtedy gdy mamy na to czas i chcemy w okół swojej firmy budować jakąś społeczność. W przeciwnym razie sama strona firmowa wystarczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>